May 6, 2015

Nya tider som boende i Spanien

Nu har jag ändå bott här i 4 år om man räknar in tiden då jag reste i Chile och var i Sverige några månader. Och utan att tänka på det så har man blivit lite mer spansk i vardagen. Några tydliga förändringar är:






Festa mitt i veckan

Det är okej att ta ett glas, eller två mitt i veckan. Dels för att solen är uppe länge, temperaturen är bra sent och folk börjar faktiskt lite senare dagen efter. Det är normalt att börja jobba 9-10.

Handla på lördagar
Allt är stängt på söndagar, till och med matbutikerna. Det finns kiosker som säljer dricka osv men ska man grilla så är det kört!

Lunchtider
Lunchen är normal sett mellan 13-16 och standard är att man går på lunch kl 14, inte typ 12!

Frukostvanor
Folk äter inte frukost!!! Kaffe och typ croissant är inte frukost för mig. Yoghurt, gurka, ägg och annat kan du glömma (om du inte bor på hotel).

Komma sent
Jag kommer alltid i tid om jag ska träffa någon svensk eller nord-europe! Annars kommer jag lite senare, speciellt om man träffas flera. Säg att någon har bjudit hem folk vid 19. Om jag är där 19 står fortfarande personen i duschen och resten droppar in vid 20-21 eller senare.
När det gäller att komma i tid till jobbet är det förståss hårdare men en kvart sent är, i mitt jobb, helt okej och anses knappt som sent.

Bubbel
Cava lät som något riktigt lyxigt innan jag flyttade hit. Det är fortfarande lyxig för att det är gott men inte behöver det vara fredag för att man ska kunna ta ett glas. Ett glas cava kostar typ 20-40kr på en bar och en flaska 100-160kr. Vin ligger på typ samma nivå! :)

Middagstid
Nu är jag och Claudio lite extrema, vi kan äta middag vid midnatt ibland men det försöker vi ändra på. Folk äter middag kl 21-22. När jag nämner att folk kan äta middag 17-18 i Sverige skrattar folk och säger att dom käkar mellis vid 18.




No comments:

Post a Comment