June 18, 2014

No more pain IBS

















Jag har ju känslig mage och ibland är den bra, ibland inte. Jag kan fortfarande inte hitta ett mönster! Googlade lite och stötte på den här listan. IBS är en sjukdom som betyder känslig mage, man kan få förstoppning eller bli lös i magen. Jag har lite av båda men framförallt så har jag luft i magen ofta. Jag tittade på listan närmare och insåg att jag inte äter enligt denna alls. Man ska tydligen se upp med torkad frukt, kaffe och broccoli? Men oliver och konserverad majs går bra... Tänkte faktiskt ge detta en ärlig chans. Jag kommer inte följa den slaviskt men ska försöka tänka på vissa saker. Förutom denna lista så gäller sunt förnuft och mycket vatten. Så, jag ska bara dricka upp mitt kaffe här så kör vi igång! ;)

IBS - Generella kostråd

Regelbundenhet (lätt som en plätt)
lagom portioner
ät i lugn och ro
tugga ordentligt
var försiktig med fett, kryddor, kaffe och alkohol (jag älskar kryddor, kaffe och vin)
om du röker eller snusar bör du överväga att sluta för magens skull
undvik kolsyrade drycker (dricker ofta cola zero)
undvik sötningsmedel (dricker ofta cola zero)
undvik att tugga tuggummi (har ofta tuggummi)
Fiberrik mat är inte alltid gynnsamt

ÄT MINDRE:

Mat som relativt ofta ger besvär enligt olika studier:
mjölkprodukter (no shit sherlock)
vetemjöl
kaffe/te
ägg
lök
ärtor
potatis (det trodde jag inte)
paprika
soja
fläskkött

Gasbildande grönsaker och frukter:
Kål: vitkål, brysselkål, broccoli, kålrot
Baljväxter: framförallt torkade ärter och bönor
Paprika
Svamp
lök
Fryst majs
Frukt framförallt omogna frukter
rått Äpple
rått Päron
torkad frukt
All frukt i måttlig mängd max 2 st per dag

ÄT MER:

Mindre gasbildande
sallad
skalad gurka, inlagd gurka
squash, zuccini
morot
tomat
avokado (trodde jag var dåligt)
oliver
spenat
Konserverad majs 
kokt palsternacka
rödbetor
sparris
svartrot
Kokta frukter
Melon
Banan
Mjuka frukter såsom persika, aprikos, nektarin etc
ananas, 
citrusfrukter
Bär

Förutom detta så verkar man ju få äta fisk, fågel och rött kött! Tack o'lov! Har ni några tips eller bra fakta? Kommentera gärna!

2 comments:

  1. Supernyfiken på om det här funkar! Håll mig uppdaterad snälla? :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ja, absolut! Igår gick det inte så bra för vi firade chiles seger och drack öl och beställde pizza. Men jag ska hålla dig uppdaterad :)

      Delete