April 8, 2014

sjukliga beteenden #fitspo


Idag satt jag och tittade på massa youtube-klipp och hamnade på ett klipp om en tjej som har anorexia. Och då tänkte jag förståss tillbaka till den tiden jag själv var i samma sits. Jag kunde relatera till allt hon sa. Sedan tänkte jag hur jag är idag men framförallt hur man ser på anorexia idag.

Dom som lider av anorexia är fortfarande många men det som skrämmer mig mest är den nya trenden - att vara "fit". Ni har säkert märkt det själv. På Instagram och andra medier lägger folk upp hur dom tränar och äter och sedan kallar det för hälsa. Men jag tror knappt att det är mental hälsa. Att vara träningsnarkoman kombinerat med att vara kontrollfreak när det kommer till mat kan inte vara särskilt hälsosamt. Det är som att ha anorexia fast ett steg längre.

Det som skrämmer mig är hur dessa "hälsosamma" konton blir accepterade och ses som inspiration när det i själva verket är sjukligt. Det finns säkert många som tävlar och utövar sport för att det är kul och egentligen kan jag inte bevisa motsatsen men jag som har haft anorexia vet hur man kan bete sig.

Att träna 3 gånger om dagen och bara äta protein, samtidigt som man väger mindre än det normala känns inte hälsosamt. Många av dessa personer är dessutom väldigt trendiga och följer trender slaviskt. Jag har svårt att se att de mår bra, psykiskt. Det måste vara en enorm stress att både träna slaviskt och inte äta vad man vill.



Det jag vill ha sagt är att deras beteende ses som normalt, det ses som en hälsosam livsstil när de i själva verket är besatta av sitt utseende och precis som anorexiafall, blir dom aldrig nöjda. Folk klappar händer och tycker dom är duktiga som har så mycket motivation och så snygga kroppar. Det är precis som när anorexiafall börjar sin resa. Ofta får de bra feedback för att de gått ner i vikt till en början, som en bekräftelse på att det de gör är bra.

"Fitness"trenden kommer undan lättare och har inte samma stämpel som anorexia eftersom många personer är friska som tränar mycket. Men jag är helt övertygad om att många har ett sjukligt beteende men gömma sig bland de friska och glorifierar livsstilen. Man misstänker i första hand inte någon som är "hälsosam" för att vara mentalt sjuk. Eller hur?

Jag vet många killar och tjejer som lider av detta. Vissa har till och med erkänt att de har haft problem. Visst är det bättre att följa fitness trenden än att inte äta alls. Man dör ju inte av det direkt. Men det måste vara lika påfrestande som vilken annan ätstörning som helst.

Hälsa är inte bara att träna mycket och gå på diet. Hälsa är också mentalt.

Och en sista sak. Jag menar inte att alla är sjuka. Det finns många som behöver komma i form och äta bättre. Att röra på sig är bra. Men jag hoppas ni förstår skillnaden som jag försöker poängtera.




1 comment:

  1. Det där är ortorexi sis! Håller verkligen med dig om att det har gått för långt hos vissa...
    Och ÅH vad jag vill skypa med dig snart! Blev ju inget i söndags? Vad sägs om imorgon? Love you!

    ReplyDelete