April 2, 2014

jordbävning i min älsklings hemstad Iquique

Igår var det en stor jordbävning utanför Chiles kust, precis utanför Iquique där min pojkväns familj bor. Jordbävningen var 8,2 på richterskalan och hans familj sa att den var väldigt kraftig och varade under lång tid.

Hela hans familj mår bra. Dom fick evakuera från stan till högre höjder eftersom tsunamis kan uppstå och driva in över staden. Vågorna uppmättes bara till 2 meter som tur var.
Claudios mamma bor på 22:a våningen i ett höghus men var inte hemma under skalvet. Snacka om panik annars!!! Claudio sa att det var en liten jordbävning en gång när han var i lägenheten på 22:a våningen och det kändes som om hela huset vajjade som en flaggstång. Herregud!

Jag ville bara berätta om det. För oss svenskar är detta väldigt ovanigt och läskigt. Jag var så förvånad över hur lunga alla var som Claudio ringde. "Vi mår bra, allt är bra! Vi är samlade. Hoppas bara det inte blir inbrott"och så frågade dom honom hur det gick på jobbet.

Det kanske man inte kan säga men dom är vana. Dom vet vad dom ska ta vägen och hur jordbävningar känns. Jag var där för exakt ett år sen och hade nog dött i hjärtattack typ...


No comments:

Post a Comment